МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ЦІКАВОГО УРОКУ
ЕТАП УРОКУ - ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ
дивуй Найбуденніші явища, події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. Здивування - початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.
фантастична добавка - у цьому прийомі вчитель доповнює реальну ситуацію елементами фантастики. ( Перенесіть навчальну ситуацію на фантастичну планету, зміни значення будь - якого параметра, який зазвичай залишається постійним або має певне значення.
відстрочена загадка - на початку уроку вчитель дає загадку або маловідомий і дживний факт, відгадку на яку можна дізнатися на уроці під час роботи над новим матеріалом.
кросворди - можна запропонувати такі варіанти роботи з кросвордом:
1. Розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.
2. Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.
3. Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.
4. Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.
асоціації на дошці - цей метод залучає власний досвід учнів, має високий рівень зацікавленості, проводиться фронтально. Його доцільно використовувати під час мотивації вивчення теоретичного матеріалу ( ідеї, поняття) та питань методології. Залежно від змісту має три форми проведення:
ПОНЯТТЯ Учитель вертикально на дошці записує основне поняття, яке мають опрацювати учні. Далі він просить учнів назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обов'язковою умовою є те, щоб слова мали спільні з основними поняттями літери.
квітка Учитель малює на дошці квітку ( серединка та 4 пелюстки ). У серединці записує основне поняття. Після цього він просить учнів назвати прояви й характеристики поняття й записує їх на пелюстки.
прямокутник Учитель малює на дошці прямокутник і записує на ньому основне поняття. Потім він просит учнів назвати його синоніми, антоніми, прикметники, дієслова, що, на їхню думку, пов'язані з цим поняттям. Всі вони записуються на відповідних сторонах прямокутника. Коли асоціації закінчуються, вчитель пропонує учням з кожної групи відібрати по 3 найхарактерніші. Із відібраними асоціаціями відбувається подальша робота.
показуха ( скульптура ) - учитель називає поняття, дію, процес або явище. Об'єднавши учнів класу в декілька груп, він пропонує представникам кожної групи через хвилину представити його у вигляді скульптури ( без слів ). Після демонстрації вчитель організовує обговорення за такими питаннями:
1. Що вказує на те, що саме назване поняття представлене групою?
2. Якими засобами вони його передали?
3. Які ознаки поняття їм удалося передати?
картинна галерея - учитель вивішує на дошці 4 - 5 картин ( фотографій ), які містять ознаки основного поняття або явища. Об'єднавши учнів групи, він пропонує представникам кожної групи через хвилину назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.
джерела інформації - для активізації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку вчитель роздає газети, журнали або сторінки цих видань, де розміщено інформацію, наголошуючи на важливості її повсякденного використання. Як варіант можна використовувати уривки з художньої та науково-популярної літератури.
мозкова атака - цей прийом полягає у колективній творчій роботі з розв'язання певної складної проблеми. Всіх учнів об'єднує спільна робота над пошуком істини.
кросворди - можна запропонувати такі варіанти роботи з кросвордом:
1. Розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.
2. Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.
3. Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.
4. Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.
асоціації на дошці - цей метод залучає власний досвід учнів, має високий рівень зацікавленості, проводиться фронтально. Його доцільно використовувати під час мотивації вивчення теоретичного матеріалу ( ідеї, поняття) та питань методології. Залежно від змісту має три форми проведення:
ПОНЯТТЯ Учитель вертикально на дошці записує основне поняття, яке мають опрацювати учні. Далі він просить учнів назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обов'язковою умовою є те, щоб слова мали спільні з основними поняттями літери.
квітка Учитель малює на дошці квітку ( серединка та 4 пелюстки ). У серединці записує основне поняття. Після цього він просить учнів назвати прояви й характеристики поняття й записує їх на пелюстки.
прямокутник Учитель малює на дошці прямокутник і записує на ньому основне поняття. Потім він просит учнів назвати його синоніми, антоніми, прикметники, дієслова, що, на їхню думку, пов'язані з цим поняттям. Всі вони записуються на відповідних сторонах прямокутника. Коли асоціації закінчуються, вчитель пропонує учням з кожної групи відібрати по 3 найхарактерніші. Із відібраними асоціаціями відбувається подальша робота.
показуха ( скульптура ) - учитель називає поняття, дію, процес або явище. Об'єднавши учнів класу в декілька груп, він пропонує представникам кожної групи через хвилину представити його у вигляді скульптури ( без слів ). Після демонстрації вчитель організовує обговорення за такими питаннями:
1. Що вказує на те, що саме назване поняття представлене групою?
2. Якими засобами вони його передали?
3. Які ознаки поняття їм удалося передати?
картинна галерея - учитель вивішує на дошці 4 - 5 картин ( фотографій ), які містять ознаки основного поняття або явища. Об'єднавши учнів групи, він пропонує представникам кожної групи через хвилину назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.
джерела інформації - для активізації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку вчитель роздає газети, журнали або сторінки цих видань, де розміщено інформацію, наголошуючи на важливості її повсякденного використання. Як варіант можна використовувати уривки з художньої та науково-популярної літератури.
мозкова атака - цей прийом полягає у колективній творчій роботі з розв'язання певної складної проблеми. Всіх учнів об'єднує спільна робота над пошуком істини.
методичні прийоми для перевірки домашньої роботи
інтелектуальна розминка - це два- три не дуже складні питання для розмірковування; основна мета такої розминки- налаштування дитини на роботу.
вірю - не вірю - цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами :"Чи вірите ви, що ...." Учні повинні погодитися з цим твердженням.
так - ні! - це універсальна гра, яка дуже подобається дітям і залучає до активної участі в уроці. Учитель загадує щось ( природне явище, число, предмет, історичну подію, літературний персонаж ...). Учні намагаються знайти відповідь, ставлячи питання. На ці питання вчитель відповідає словами "так," "ні", "і так і ні". Питання треба ставити так, щоб звужувати коло пошуку. Універсальність цього методичного прийому полягає в тому, що його можна використовувати і для організації відпочинку і для створення інтригуючої ситуації. Перевагами прийому є те, що він навчає систематизувати відому інформацію,зв'язувати воєдино окремі факти в загальну картину, навчає уважно слухати й аналізувати питання. Якщо питання некоректне або вчитель не може дати відповідь з дидактичних міркувань, то він відмовляється від відповіді наперед обумовленим жестом. Після гри треба обов'язково обговорити питання: які з них були найбільш вдалими, які менш вдалими. Головне в цьому прийомі - навчати виробляти стратегію пошуку, а не закидання вчителя незліченою кількістю питань.
№ з/п
|
Питання дітей
|
Відповіді
|
Коментарі
|
1
|
Цей предмет
використовується давно?
|
І так і
ні
|
Слабке питання.
Поняття «давно» - дуже відносне.
|
2
|
Це предмет
сільського побуту?
|
І так і
ні
|
Слабке питання.
Більшість предметів важка розділити на міські й сільські.
|
3
|
Це пристосування
для приготування їжі?
|
Ні
|
Питання 3
– 5 достатньо сильні. Діти намагаються побудувати класифікацію предметів побуту
зя їх функціями. Кожний предмет звужує коло пошуку.
|
4
|
Це інструмент
для обробки чого – небудь?
|
Ні
|
|
5
|
Пряме значення
предмета – відпочинок?
|
Ні
|
|
6
|
Чи може людина обійтись без нього?
|
і так і ні
|
Питання слабке? Що значить"обійтись"? Питання не наблизило до відповіді.
|
7
|
Ним користуються й дорослі й діти?
|
Так
|
Питання не сильне. Поняття "користуються" не достатньо визначене.
|
8
|
Предмет стосується меблів?
|
Ні
|
Питання 8 - 10 сльні, з них тре-
|
9
|
Предмет стосується посуду7
|
Ні
|
ба було починати. Визначається
|
10
|
Це електричний прилад?
|
Так
|
клас предмета, значно звужується поле пошуку.
|
11
|
Це магнітофон?
|
Ні
|
Слабке питання, "ворожіння" методом суцільного перебору
|
12
|
Цей прилад використовується для передачі звуку?
|
Ні
|
Питання добре, відсікає велику групу предметів, поставлено вчасно
|
13
|
Це освітлювальний прилад?
|
Так
|
Контрольну відповідь
|
14
|
Це лампа?
|
Так
|
знайдено
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий